Ekonomi

Mizuho, yavaşlayan elektrikli araç üretimi ve Çin baskısı nedeniyle Rivian ve Texas Instruments’ı düşürdü

Investing.com – Mizuho, zayıflayan elektrikli araç (EV) talebi ve Çin’den artan rekabet ve politika kaynaklı zorluklar nedeniyle Rivian ve Texas Instruments için değerlendirmelerini düşürdü.

Analist Vijay Rakesh, Rivian’ı “Düşük Performans” seviyesine indirdi ve hedef fiyatını 14 dolardan 10 dolara düşürdü. Analist, ABD’deki EV teşviklerinin sona ermesiyle şirketin 2026 teslimat beklentilerinin çok iyimser göründüğü konusunda uyardı.

Rakesh artık Rivian’ın 2026’da 60.000 adet teslimat yapacağını, bu rakamın yıllık bazda yaklaşık %40 artış anlamına geldiğini ancak yine de piyasa beklentisi olan yaklaşık 72.000 adedin oldukça altında kaldığını belirtti. Kuzey Amerika batarya elektrikli araç (BEV) talebinin, IRA kredilerinin sona ermesi ve araç fiyatlarının 70.000 doların üzerinde kalması nedeniyle baskı altında olduğunu kaydetti.

Rakesh, Kuzey Amerika’daki EV hafif araç üretiminin gelecek yıl sabit kalmasının beklendiğini, General Motors’un halihazırda düşük üretimle bağlantılı 1,6 milyar dolarlık bir değer düşüklüğü kaydettiğini belirtti.

Dahası, piyasa beklentilerinin Rivian teslimatlarının gelecek yıl %69 büyüyeceğini öngördüğünü, ancak sabit BEV üretimi ve yüksek ortalama satış fiyatları (ASP) ortamında bu hızın zorlu olacağını ifade etti.

Rakesh şöyle ekledi: “GM ve Ford, IRA kredilerinin sona ermesinin ardından BEV üretimini %40 ila %50 oranında azaltabilir.”

Analist ayrıca, Rivian’ın 2026’nın ilk yarısında planlanan R2 lansmanının önemli bir dönüm noktası olduğunu belirtiyor ancak zayıf talebin üretim artışını etkileyebileceği konusunda uyarıyor.

2025’ten 2027’ye kadar gelir ve hisse başına kazanç (EPS) tahminlerini düşürdü ve Rivian’ın yüksek ASP’li R1 serisinin, R2 üretimi artsa bile hacim büyümesini sınırlayabileceğini belirtti.

Texas Instruments da “Düşük Performans” seviyesine düşürüldü ve hedef fiyatı 200 dolardan 150 dolara indirildi.

Rakesh, yakın vadede katalizör eksikliğini, kazancın yaklaşık 26 katı olan yüksek değerlemeyi ve yavaşlayan otomotiv talebine maruz kalmayı ve “Çin için Çin” politikaları kapsamında yerli analog tedarikçilerin pazar payı kazanmasıyla artan Çin riskini gerekçe gösterdi.

“Anti-damping tarifeleri” riski konusunda uyaran Rakesh, çip üreticisinin gelecek birkaç yıl içinde Çin pazar payından üç ila beş yüzde puan kaybedebileceğini tahmin ediyor ve gelirinin yaklaşık dörtte birinin bu bölgeye bağlı olduğunu belirtiyor.

Analist, TXN’nin şu anda Çin’de çeyrek başına yaklaşık 1 milyar dolar gelir elde ettiğini, yerli tedarikçilerin ise %30 pazar payını hedeflerken yıllık %20’den fazla büyüdüğünü ekledi.

Rakesh, Texas Instruments’ın önemli bir SiC veya GaN işi olmaması nedeniyle daha hızlı büyüyen yapay zeka veri merkezi pazarlarına sınırlı maruziyeti olduğunu, ana otomotiv ve endüstriyel segmentlerinin ise baskı altında olduğunu belirtiyor.

TXN, Nvidia’nın 800V ortakları listesinde görünse de, Rakesh ürün karması nedeniyle yapay zekadan hala sınırlı gelir faydası gördüğünü söyledi.

Mizuho’nun revize edilmiş kazanç tahminleri, daha düşük beklenen gelir büyümesi ve marj baskısını yansıtarak, şimdi piyasa beklentilerinin %5 ila %7 altında yer alıyor.

Aracı kurum, 2026’da daha düşük sermaye harcamalarının serbest nakit akışına yardımcı olabileceğini, ancak TXN’nin hala daha geniş analog akran grubuna göre %30’dan fazla bir primle işlem gördüğünü, bu durumun yukarı yönlü potansiyeli sınırladığını belirtti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu